Jáchym Brzezina

Časopis 21.století

19. 06. 2007 13:50:10
Je časopis 21.století opravdu tak skvělý jak se dovídáme z dopisů čtenářů publikovaných v kažedém čísle?
Časopis 21.století jsem si předplatil po zakoupení prvního čísla, které se mi moc líbilo, bylo mi tehdy 16 a dělal jsem gympl.

Některé věci mi vadily od začátku, ale dokázal jsem je překousnout. Například:

- ve většině časopisů slouží rubrika "Dopisy čtenářů" jako jakési názory čtenářů na články, apod. Ve 21.století se od 1. čísla dovídáme z této rubriky jen jak je ten časopis skvělý, jak někomu pomáhá ve škole, případně jak někdo nemá na nic čas, ale 21.století si nenechá ujít. Myslím, že podobné dopisy jsou sice příjemné a potěší, ale redakce by si je měla nechávat sama pro sebe, protože čtenář ze stránky podobných dopisů nemá vlastně vůbec nic

- dále mi také vadily stále nové rubriky, protože nikdy nevydržely déle než 2,3 čísla a potom se objevily opět nové

Ale i přesto jsem byl předplatitelem časopisu až do prosince 2006. Dnes je mi 20 a studuju na zahraniční univerzitě a i když bych měl čas si časopis číst už jsem si jej nadále nepředplatil. Už dvakrát jsem posílal redakci email ohledně zásadních chyb v jejich článcích a to jak v normálním čísle, tak v číslech EXTRA. Musím se redakce na jednu stranu zastat - odpověď mi přišla. Redaktorka v ní akceptuje nesrovnalosti a vinu přikládá použití "starého zdroje". Na jednu stranu jsem byl potěšený, že se mým dopisem alespoň někdo zabýval, na druhou stranu ale:

1. Pokud píšu článek o "nových technologiích" nepůjdu hledat informace do archivu místní knihovny. Knihy jsou v tomto bohužel "out". V dnešním počítačovém světě je informace ohledně momentálních technologiích, která je 2-3 roky stará v podstatě k ničemu.

2. Chápu, že se taková věc stane (i když se v tomto časopise "stává" jaksi moc často). Co bych ale stejně jako předchozí čtenáři ocenil, je oprava v příštích číslech. Pokud uvedu ve "vědeckém" časopise fatální chybu, které si někdo všimne, měl bych jí uvést na pravou míru, jinak opravdu rapidně klesá důveryhodnost časopisu.

Jak jsem již dříve psal, studuji dnes ve Velké Británii a 21.století mi nahradil New Scientist - ne proto, že bych neměl přístup k 21.století, ale právě kvůli zmíněným důvodům. A právě New Scientist, Scientific American nebo National Geographic mají chyb minimum a když už se nějaká vyskytne, vždy se příště opraví. Jak ale říkám, vzhledem k tomu, že články píšou zásadně odborníci v daném tématu, stává se to minimálně a pokud jeden redaktor píše 1/3 článků, pak opravdu pochybuji o jejich hodnotě.

Můj názor je ten, že právě již zmiňovaná stránka "Dopisy" by měla obsahovat právě opravné dopisy čtenářů a ne jen samou chválu - stejně hodně často pochybuji, zda podobné dopisy do redakce vůbec chodí, či zda si je redakce nepíše "sama" - skoro v každém čísle například někdo žádá "...o zrušení odkazů na internet, protože on/ona internet nepoužívá". Jedná se o tak neuvěřitelně hloupý argument, že pochybuji, že by ho někdo psal téměř pokaždé - a i kdyby, proč ho pořád zveřejňovat?

Měl jsem velkou radost, když začal vycházet časopis Epocha - ne proto, že bych ho chtěl číst, ale proto, že jsem doufal, že ony senzacechtivé články, které se začaly množit, se přesunou do více bulvární Epochy. Bohužel se tak nestalo a já tak nadále již tento časopis neodebírám a pouze občas zabrousím na místní internetové stránky. Je to škoda, ale na druhou stranu je pravda, že jsou i jiné možnosti - a to i v češtině. Jedná se o již zmíněný VTM (který odebírám také), dále Scientific American, který je myslím na velmi dobré úrovni a kromě National Geographic se nyní objevil ještě nový časopis Svět, který se vzhledově velmi podobá 21.století a já jen doufám, že neupadne podobně jako právě 21.století.

Je zajímavé sledovat diskusi na www.21stoleti.cz, ze které pravidelně mizí komentáře podobné mému a já jen doufám, že nejsem jediný čtenář s podobným názorem na tento časopis. Z dopisů čtenářů publikovaných v časopise si tak ale rozhodně připadám.

Je mi smutno z dopisů, které do redakce posílají školáci, kteří píší jak jim časopis pomáhá. Nedělám si sice moc velké iluze o tom, že čtení 21.století nějak zlepšuje průměr známek, ale je mi spíše smutno když si uvědomím, jaké nesmysly kolikrát čtenáři čtou aniž by si to uvědomili.

Pro zajímavost přidávám několik odkazů, kde se někteří čtenáři, kteří se v dané tematice vyznají, konkrétně vyjadřují k fatálním nesmyslům otištěným bez opravy:

http://www.21stoleti.cz/diskuzni/read.php?f=2&i=94&t=94
http://www.21stoleti.cz/diskuzni/read.php?f=2&i=10886&t=10886


Autor: Jáchym Brzezina | karma: 17.42 | přečteno: 2296 ×
Poslední články autora